Monday, December 3, 2007

IBADAH HAJI: ANTARA KEWAJIPAN & MANFAAT


Semua warga KABARE mengucapkan selamat berangkat ke Kota Mekkah dan Semoga dianugerahkan Allah Haji yang Mabrur kepada semua Keluarga yang pergi menunaikan Ibadah Haji, khususnya kepada Sdr Iman, Puan Maspupah dan Anakandanya Hafiza yang berangkat ke tanah suci pada 1 Dis. 2007.
Sehari sebelum mereka berangkat, mereka mengadakan majlis doa selamat dan kesyukuran dengan dihadiri oleh sanak saudara (lihat gambar-gambar di sebelah).

Ibadah Haji adalah suatu perjalanan Hamba menunaikan kewajipan kepada Allah swt dan Allah menyediakan pelbagai keistimewaan kepada hamba-hambanya yang taat.
Hadith Rasulullah saw; Dari Jabir r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Satu sambahyang dimasjidku lebih afdhal daripada seribu sembahyang dimasjid-masjid yang lain, kecuali masjidil Haram (dimekah): dan satu sembahyang dimasjidil haram pula lebih afdhal daripada seratus ribu sembahyang dimasjid-masjid yang lain.” (Imam Ahmad)
Kelebihan Masjidil haram di mekah adalah disebabkan di dalamnya terletak Kaabah yang menjadi kiblat seluruh umat Islam di dunia ini. Oleh itu Rasulullah SAW amat menggalakkan umatnya yang datang mengerjakan haji dan umrah agar dapat mengerjakan sembahyang sebanyak mungkin di kedua-dua masjid ini kerana fadhilatnya yang amat besar itu.
Pada lazimnya, para jamaah Haji juga akan berkesempatan melaksanakan ibadah Umrah.
DI Kota Madinah al-munawarah, para jamaah akan berkesempatan menziarahi tempat-tempat bersejarah di Madinah seperti Masjid Quba, Masjid Tujuh, Masjid Qiblatain, Jabal Uhud dan bazaar kurma.
Di Mekkah, para jamaah juga berkesempatan melawat sekitar Masjidil Haram seperti Bukit Abi Kubis, tapak rumah Abu Bakar, tapak rumah Saidina Omar, tapak rumah Siti Khatijah ( Isteri Nabi ), Tapak rumah Abu Lahab, Rumah kelahiran Nabi Muhammad, Masjid Jin ( tempat Nabi Muhammad berdakwah pada golongan Jin), Masjid Syajarah (pokok yang datang bertemu Nabi ), Perkuburan Ma’ala (tempat Siti Khatijah dikebumikan) dan Pasar zink untuk melihat kawasan membeli belah.
Seterusnya untuk menziarahi tempat-tempat bersejarah di Makkah seperti Jabal Thur, Arafah, Jabal Rahmah, Jabal Nur untuk melihat Gua Hera’ tempat Nabi menerima wahyu yang pertama.
Jemaah akan juga berkesempatan ke Ja’ranah untuk bermiqat dan seterusnya kembali ke Makkah untuk mengerjakan ibadah umrah. Jamaah juga boleh ke Tanaim (Masjid Saidatina Aishah) untuk bermiqat (niat mengerjakan umrah) dan seterusnya kembali ke Masjidil Haram untuk menyempurnakan ibadat umrah dan seterusnya jemaah bebas untuk beribadat di
Jika berkesempatan, elok juga jamaah pergi ke Hudaibiyah untuk melawat ladang unta dan tempat bersejarah di sekitar Hudaibiyah (Syumaisi) termasuk perigi Saidina Othman dan seterusnya bermiqat (berniat ihram umrah) kemudian kembali ke Masjidil Haram untuk menyempurnakan rukun umrah. Sekiranya mendapat keizinan daripada pihak berkuasa kerajaan Arab Saudi jemaah akan dibawa melawat ke muzium 2 Masjid (Masjid Nabawi & Masjidil Haram) dan Kiswah (kilang kelambu ka’abah) sebelum balik ke Masjidil Haram. Insya’Allah.
Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud :
“pada ka’abah itu ada 120 rahmat kepada pengunjungnya pada setiap hari, iaitu 60 untuk tawaf, 40 untuk solat sunat dan 20 untuk melihat ka’abah”
Rasulullah s.a.w. bersabda: “Satu sambahyang dimasjidku lebih afdhal daripada seribu sembahyang dimasjid-masjid yang lain, kecuali masjidil Haram (dimekah): dan satu sembahyang dimasjidil haram pula lebih afdhal daripada seratus ribu sembahyang dimasjid-masjid yang lain.” (Imam Ahmad)

0 comments: